Honger naar kennis
Heb jij wel eens honger, niet de honger waarvan je naar de koelkast rent maar honger om gevoed te worden met kennis? Waar en hoe stil jij je honger naar kennis?
Inmiddels is er zoveel kennis op internet beschikbaar dat het net een ‘all you can eat schuur’ lijkt. Het is een gave om kennis op waarde te schatten, zodat je niet kiest voor pulp. Je opleidingsbehoefte vangen in een plan en uitzoeken wie daar in grossiert is een persoonlijk proces.
Toch, als je de encyclopedie erop naslaat staat er:
‘Opleidingsbehoefte geeft aan welke scholing medewerkers nodig hebben om te blijven voldoen aan de eisen die aan hen gesteld worden.’
Intrinsieke motivatie en extrinsieke motivatie
Bijzonder dat de betekenis verschuift van ‘behoefte naar opleiding’ naar ‘externe noodzaak’, vastgesteld door anderen. Je wordt als het ware aan de sonde voeding gelegd omdat iemand anders bepaalt dat je extra eiwitten nodig hebt. Extrinsieke en intrinsieke motivatie worden zo direct met elkaar verward. Ooit leerde ik op de lerarenopleiding dat de beste vorm van motivatie intrinsieke motivatie is. Zelf een bepaald onderwerp willen beheersen om met die extra kennis een hogere complexiteit aan te kunnen. Extrinsieke noodzaak slaat pas aan als je last hebt van een achterstand in attitude, kennis of kunde. Als je realiseert dat je eiwitten te kort komt om spieren aan te kweken. Ideaal is het als intrinsieke motivatie en externe noodzaak elkaar naadloos aanvullen.
De praktijk is anders
Er zijn mensen die intrinsiek gemotiveerd zijn om door te leren. Zij vragen zelf om bijscholing. Twijfels en hiaten zijn de momenten die zij herkennen als een leersignaal. Terwijl de omgeving de opleidingsnoodzaak (nog) niet herkent. Er zijn ook mensen die door de omgeving aangezet worden om geschoold te worden, terwijl zij zelf niet merken dat zij tekort schieten. Zij krijgen geen feedback, te weinig feedback, onduidelijke feedback of vervormen en of minimaliseren de feedback. Dan is er een groep die wel vindt dat er andere resultaten nodig zijn en vinden dat er geen opleiding voor nodig is. Gewoon tandje erbij, dan komt alles goed. Tot slot is er een groep die naar een opleiding gaat, omdat de werkgever het verwacht. Ze absorberen de kennis en gaan door op de oude voet. Het siert misschien het CV en daar houdt het mee op.
Het begint met bewustzijn
Opleidingsbehoefte ervaren zegt iets over het vermogen om te reflecteren.
Overzien wat het huidige niveau van functioneren is. Het lef of juist de rust om gewone zaken in twijfel te trekken en vanaf daar een plan te trekken. Opleidingsnoodzaak kunnen bepalen vraagt om scherpe feedback vaardigheden. Kunnen analyseren wat het verschil is tussen de huidige situatie en de gewenste situatie. Analyseren wat de werkcontext vraagt, wat de markt vraagt en wat de klanten nodig hebben. Welke trends goed gaan en welke niet en weten wat er mogelijk is qua scholing en ontwikkeling.
Als jij de opleidingsnoodzaak bepaalt voor anderen en je staat op hetzelfde ontwikkelingsniveau of zelfs lager dan de de mensen die je adviseert dan herken je geen noodzaak, want je kunt niemand motiveren naar een niveau waar je zelf (nog) niet bent.
Win win
De ideale situatie bestaat uit mensen die de koe bij de hoorns vatten, leersignalen opvangen en omzetten in een geschikte studie en gefaciliteerd/gestimuleerd worden door hun werkgever. Zo heb je een win win situatie, gemotiveerde mensen met persoonlijke leerplannen die naadloos aansluiten op team en op bedrijfsdoelstellingen. Zo wordt honger naar kennis een prettige culinaire ervaring voor alle betrokken partijen.
NLP
NLP is ontstaan vanuit een hongerige nieuwsgierige kennis naar wat het verschil is wat het verschil maakt tussen excellent en gemiddeld functioneren. Vanuit die vraag is NLP inmiddels een rijke toolkit voor leiderschap- communicatie -coaching en gedragsverandering.
Als dit aansluit bij jouw zoektocht naar voeding, neem contact op met jose@likewiseacademy.nl of laat je telefoonnummer achter dan bellen we jou.