4 eigenschappen van een effectieve coach

Pas kletste ik een avondje met een vriendin/collega coach en zij vindt dat je als coach, bereid moet zijn, blijvend aan jezelf te werken. Daar ben ik het hartgrondig mee eens.

Als je dat doet, blijf je gemotiveerd om het vak op niveau te doen.
Want coachen is mentaal emotionele top-sport.
Dit geldt ook voor trainers, teamcoaches, leraren, voor dokters en verpleegkundigen, topmanagers, ouders, opvoeders, kortom iedereen die intensief met mensen of met kinderen werkt.

Coachable zijn en als je niet coachable bent kun je voorspellen dat je werk niet uit de verf komt of je houdt het simpelweg niet vol.
Effectieve coaches hebben zichzelf flink laten coachen en opleiden, voordat ze aan de slag gingen met anderen -en blijven dat doen. Het zijn geen heiligen, want juist dat gebruiken ze om open te  staan voor de mysteries van menselijke interactie.

Eigenschappen van een effectieve coach

Coachable zijn komt neer op de volgende eigenschappen:

1. Bescheidenheid

Als je coachable bent, ben je bewust dat jouw manier van denken en handelen slechts één van de velen is en dat je beperkend bent zonder ruimte voor andere denkbeelden. In plaats daarvan ben je blij als je iets niet weet of iemand ontmoet met een andere visie- want dat kweekt ruimte voor nieuwe informatie. Het wil niet zeggen dat je overal mee eens bent en met alle winden meewaait. Het zegt dat je onderzoekt hoe een ander denkbeeld werkt.

2.  Vertrouwen

Je hebt al ervaren, dat controle de krampachtige versie van vertrouwen is, dus laat je liever ruimte voor ‘niets zeker weten’ en je vertrouwt  dat juist daar het leren begint. Je staat de leraar toe in je leven omdat je zelf de ideale leerling bent.

3. Plezierig klungelen

Je weet dat de voordelen van een leerproces achteraf zichtbaar worden. Meestal wordt het zelfs een tikkie slechter voordat het beter wordt. Dit komt omdat leren en ontwikkelen je patronen op de proef stellen. Noem het klungel tijd of groeipijn. Je kunt er om glimlachen, zelfs als je begint te grommen en je blijft aan de slag.

4. Commiteren

Je leeft de visie dat veranderen het gevolg is van commitment aan een doel. Veranderen is geen doel op zich, het gebeurt gaandeweg. Je kiest bewust voor doelen stellen, want je weet dat een doel niet de S.M.A.R.T. equivalent is van ‘niet goed genoeg’ zijn.
Een doel stellen is een ‘happy grens’. Je weet waar je ja en nee tegen zegt en hoe je daarover in gesprek bent met anderen.

5 eenvoudige start tips

    1. Als je met nieuwe dingen bezig bent en het lukt niet, begin opnieuw want weerstand is geen eindpunt maar het ultieme beginpunt.
    2. Als je feedback krijgt, pas het direct toe, want dan zit het nog vers in je hoofd.
      Buig het om naar feed forward: Hoe specifiek wel in plaats van hoe niet, vraag daar eventueel op door.
    3. Ga niet in discussie en stop met uitleggen waarom de feedback geen effect zal hebben. In plaats daarvan: laat horen dat je de feedback hebt ontvangen.
    4. Wacht met reflecteren nadat je de feedback uitgeprobeerd hebt. Pas dan kun je gericht vragen stellen en nieuwe tips-hulp zoeken voor vervolg oefeningen.
    5. Houd jezelf voor dat je in de moeilijke momenten het allermeeste en het aller snelste leert.

De  NLP opleidingen beginnen bijna!

Check de website