Feedback wat een gedoe!

Hang nog even met uw hoofd achterover, even schudden, sprayen en weer naar voren. Ik volg de instructie als een braaf kind, kijk vervolgens recht in de spiegel en zit oog in oog met een ontplofte suikerspin met mijn verbaasde hoofd eronder.
Ik haal er even iemand bij mompelt ze…’
De expert begint ijverig aan mijn haar te trekken, totdat ik minimaal mijzelf weer een beetje herken. Dan hoor ik haar zachtjes feedback geven, ik mocht het waarschijnlijk niet horen…maar het was zoiets als:
         ‘Je mag nooit haarlak spuiten als je nog niet weet of het kapsel gelukt is’…
  Ze herhaalde  het 2x  precies dezelfde tekst en net zo  zacht.

Ik weet niet welke feedback duidelijker is, mijn ontplofte hoofd of de gefluisterde toelichting van de expert.
Dezelfde middag loop ik door Nederlands bekendste supermarkt, eerst langs de verswaren. Ik hoor de verkoopsters tegen elkaar zeggen:
‘Ja de omzet is dramatisch laag, we moeten waarschijnlijk veel meer in de uitverkoop zetten willen we ‘eruit’ komen…’
Het voorgesmeerde proevertje smaakt  opeens verdacht…

Door naar de broodafdeling…zegt jongeman tegen een jonge dame:
‘Zo hoort dat brood niet in de zak.’

‘ Ja maar, zo heb ik het van ‘(“) geleerd.’
‘ Nou, neem van mij aan dat je nooit naar  ( ” )  moet luisteren en ook niet naar  (” ) en  (” ).
Hij rolt met zijn ogen en schud de broodzak nog eens extra voor haar neus.
Waar zijn mijn oordoppen, denk ik en wat vervelend voor (“) en (“).
Nog eentje hoe het niet moet van Martine Sandifort en Alex Klaasen, wel grappig…

Gedoe

Feedback wat is dat toch steeds een gedoe!
Hoe is het mogelijk dat feedback (onbedoeld) zo vaak mis gaat.
Onbewust onbekwaam heet dat in de leercirkel van KOLB.
Feedback goed getimed, in de toonladder, gericht op gedrag, niet op de persoon, onder 4 ogen en sprekend vanuit de ik- zijn kort door de bocht de feedback regels.
Wie ze nog nooit ergens gehoord, gelezen, op school of tijdens een cursus is tegenwoordig een uitzondering.

Feedback is ondersteunend

Feedback is een leer en motivatie middel, het is een ondersteunend instrument. Het geeft je de mogelijkheid om van ‘missers’ te leren zonder diskwalificatie als persoon. Het hoort een teken van respect te zijn voor de inspanning, voor de context waarin het gebeurt en voor het effect op de reputatie van de zaak.
Wat is dan het verschil tussen eigenlijk wel weten hoe het moet en toch iets anders doen.  Het gapende gat tussen kennis hebben en de grillige praktijk.
Pas als je kennis in de praktijk brengt verandert kennis in ervaring.
En ervaring wordt een competentie, een nieuw gedragspatroon.
In dit geval een nieuw patroon van feedback integreren in je communicatie.

Feedback vanuit attitude

Feedback kennis toepassen gaat makkelijker wanneer je werkt vanuit een basis attitude. Een mens gerichte lerende attitude.
In de basis van NLP ligt een hele serie vooronderstellingen die een sterke bodem leggen voor deze lerende attitude.
Ik beschrijf er hier 5 om mee te beginnen.
Als je daarbovenop de regels van feedback volgt, wordt feedback het leermiddel waarvoor het bedoeld is.

  1. Respecteer ieders model van de wereld.
  2. Ieder gedrag heeft een positieve intentie.
  3. De betekenis van je communicatie is de respons die je krijgt.
  4. Iedereen heeft alle hulpbronnen in huis om zijn of haar doel te halen.
  5. Er bestaat geen falen alleen feedback.

Als je deze vooronderstellingen gebruikt als spiegel, wat doe je dan al goed?
Wat kun jij dan verbeteren? Hoe waar en met wie zie je een kans om een 1e stap te nemen?
Het begint met bewustzijn van het effect van jouw feedback vaardigheden.
Kijk af en toe eens om je heen als je feedback geeft of feedback krijgt.
Schaaf er aan, niemand is tenslotte perfect of ideaal.
Waar zie jij jouw kansen om het anders te doen dan je altijd deed?

NLP

Meer weten over NLP als methode? Onder de knie krijgen?
Altijd al nieuwsgierig geweest?  Kom langs op de volgende informatie avond 12 september aanstaande om 20.00 uur Toegang is gratis…leuk als je komt!

Schrijf je hier in.