Vriendjes met stress

‘If you are living under the hormones of stress and you can’t turn them off now you are headed for disease.’ ~Dr Joe Dispenza~

Het klinkt zo makkelijk maar hoe je dat, waar zit dat knopje om stress uit te schakelen.
Het is zoveel makkelijker om ‘aan’ te staan, in de actie, dingen ondernemen, ergens mee bezig zijn en het is bijna nog makkelijker om het voor hoge motivatie aan te zien.

Daarom zien heel veel mensen een burn out niet aankomen, het overvalt ze, terwijl de symptomen allang aanwezig waren. Dat ‘lang’ kan rustig 30 jaar zijn of langer. Opeens ingestort, moe, overprikkeld, ongeconcentreerd en een range aan fysieke klachten die niet zomaar wijken.

Misschien herken je het wel, je hebt flink gewerkt, gesport, sociaal geweest, attent, gezellig noem maar op en dan komt die vrije dag of avond, helemaal voor jou om te ontspannen. Je doet inderdaad niks maar je blijft toch latent onrustig, alsof je toch nog iets moet of zou moeten willen. Of zou moeten willen kunnen ūüėČ Je lijstje met fijne dingen waar je eindelijk aan toe zou komen…ligt te verschralen op tafel.
Je staat nog aan…en het voelt niet fijn.

Hoe makkelijk is het om verstrooing te zoeken in scrollen, appen, filmpje kijken, hapje drankje. Niet boos worden he, dat is allemaal lekker om te doen en we doen het vast allemaal. De check is, ontspan je dan echt, ben je echt rustig, ontspannen, staat je hoofd eindelijk stil en ben je helemaal senang met jezelf?

Weet je dat veel mensen pas na de eerste vakantieweek er een beetje ‘in’ komen
Weet je ook dat veel mensen er helemaal niet ‘in’ komen? ¬†Stiekem toch werk meenemen of in hun hoofd nog aan het malen zijn of opgelucht zijn om aan de slag te kunnen?¬†Weet je dat sommige mensen geen geduld hebben voor vakantie?¬†Weet je dan ook dat pensioen niet voor iedereen een zegen is…maar een gapende leegte rijp voor onrust? Zelfs mensen met een burn out, die echt lam liggen, vechten tegen dat gevoel van niet kunnen, het hoofd ¬†staat nog aan en het lijf huilt en sputtert.

Ontspannen na stress (of na activatie zo je wilt), vraagt geduld met jezelf, dus met je neurosysteem. Een beetje vriendelijkheid aanleren om bewust te worden, hoe je je neurosysteem het beste bedient en signalen herkent. Leren te bewegen van in contact zijn met jezelf en anderen, naar actief dingen voor elkaar krijgen, ondernemen, ontwerpen, plannen, spelen, sporten, stoeien en dan weer gezond uitrusten…als een natuurlijke golf.

Kijk voor de lol eens naar je agenda, hoe ziet het eruit, hoeveel (leuk) sociaal contact heb je, hoeveel activiteiten en hoeveel rust? Let deze week op of je echt plezier hebt, waar belast je jezelf te veel of juist niet? Hoe ga je om met tegenslag, wat doe je met je weerstand en frustratie?

Mooi begin om vriendjes te worden met je stress…het voorkomt een heleboel ellende en het brengt je veel leefgeluk, als je het knopje eenmaal gevonden hebt.

Hoop dat je juist wel een heerlijke vakantie genoten hebt en ben je toch nieuwsgierig en wil je jezelf een persoonlijke en professionele boost geven?

Kom een NLP opleiding volgen of begin met een gratis NLP webinar op 1 oktober, zaterdagochtend van 10 tot 12 uur…