Stress preventie

Heb je langdurig onder hoge druk prestaties geleverd, dan neem dit  stress niveau als je nul punt. Je vergeet hoe het was om ontspannen te zijn.

Eerste verschijnselen zijn geen zin om te sporten, verminderde concentratie, prikkelbaarheid, vaak hoofdpijn, zin in ‘slecht’ eten, extra zoet, zout en vet, toename buikvet, verminderde interesse en vage pijntjes, oorsuizen, duizelingen, veranderende stoelgang. Het zijn compensaties en alarmbellen om het anders te doen.

Doe je niks omdat het niet in je bewustzijn landt als alarm of omdat het niet in je straatje past, lok je een  burn out uit. Het overvalt je, ineens moe na een rondje tandenpoetsen of een loopje naar de koelkast, huilen om het minste. Doodmoe en toch slecht of niet slapen. Hartkloppingen middenin de nacht, terwijl er niks aan de hand is.

Je herkent jezelf niet meer…want je was toch altijd zo sterk? Je weerstand tegen ziekte zakt gestaag, daarom zie je een burn out regelmatig vlak na een infectie. Nu weet je dat de overbelasting er al was vòòr de infectie.

Een burn out kan iedereen overkomen want het zijn universele brein principes. Sommige mensen zijn er wel net iets gevoeliger voor dan anderen en nee, het zijn juist niet de piepers. Het zijn de hard en doorwerkende types, die hartelijke mensen die een hekel hebben aan conflicten, uitstekend kunnen aanpassen, het zijn mensen met een hoge pijngrens, en schatten meestal goed de hulpvragen in van anderen. Het zijn vaak idealisten die regelmatig meer geven dan ze vragen.

Stress preventie begint met zelfkennis, met herijken van sterktes en zwaktes.
Het verschil weten tussen buigen en barsten, tussen aanpassen en rug rechthouden.
Tussen stilstaan als bezinning en stil vallen uit verlamming. De balans herstellen tussen geven en ontvangen en tussen hulpverlenen en hulpvragen.
We helpen je er graag bij,  want er is bij te stellen en je wordt er een stuk blijer, gezonder en gelukkiger van als je eenmaal de slag te pakken hebt.d