Stress preventie

Stress is noodzakelijk.
Het helpt om door te gaan als omstandigheden daarom vragen.

In acute situaties is stress levensreddend, je kunt dan dingen waarover
je zelf naderhand verbaasd bent, soms krijg je er zelfs een kick van.

Stress is geen probleem totdat het wel een probleem is.

Het wordt een probleem als je niet ont stresst zodra het gevaar of de uitdagende periode voorbij is. Daar zit het addertje onder het gras.

Heb je langdurig onder hoge druk prestaties geleverd, dan raak je eraan gewend. Je neemt het verhoogde stress niveau als je nul punt. Vergeten hoe het was om ontspannen te zijn…gek he? Toch werkt het zo.

Langdurige hoge druk kan van buitenaf komen,  dat noemen we dan werkdruk of werklast of belastende privé omstandigheden. In evenwicht gehouden door je inzet, motivatie en weerbaarheid… totdat het op is.

Eerste verschijnselen zijn veranderende gewoonten, minder zin om te sporten, verminderde concentratie, prikkelbaarheid, vaak hoofdpijn, zin in ‘slecht’ eten
extra zoet, zout en vet, toename buikvet, verminderde interesse en vage pijntjes, oorsuizen, duizelingen, veranderende stoelgang. Het zijn allemaal compensaties en kleine alarmbellen om het anders te doen.

Doe je niks en ga je door, omdat het niet in je bewustzijn landt als alarm of je houdt het met al je kracht tegen, omdat het niet in je straatje past. Dan lok je een  burn out uit, probeert hem nog te slim af te zijn en dan opeens is alle brandstof op. Moe na een rondje tandenpoetsen of een loopje naar de koelkast, huilen om het minste. Doodmoe en toch slecht of niet slapen. Hartkloppingen middenin de nacht, terwijl er niks aan de hand is.

Je herkent jezelf niet meer…want je was toch altijd zo sterk? Je weerstand tegen ziekte zakt gestaag,  daarom zie je vaak een burn out vlak na een infectie. Weet dat de overbelasting er al was voordat de infectie plaats vond. Chronische stress vreet aan je immuunsysteem…je kunt de signalen beter zo goed en zo snel mogelijk herkennen.

Een burn out kan iedereen overkomen want het zijn universele brein principes. Sommige mensen zijn er wel net iets gevoeliger voor dan anderen en nee, het zijn juist niet de piepers. Het zijn hard en doorwerkende types, die hartelijke mensen die een hekel hebben aan conflicten, uitstekend kunnen aanpassen, het zijn mensen met een hoge pijngrens, en schatten meestal goed de hulpvragen in van anderen. Het zijn de mensen die grenzen te laat registreren, vaak idealisten die regelmatig meer geven dan ze vragen.
En het zijn mensen die hun geluk achter ‘de worst’ hebben hangen…
Verwachten dat hard werken een beloofde pot met goud zal brengen…alleen ze komen er nooit, niet echt. Of wel, maar dan genieten ze er niet van, want daar hollen ze te hard voor.

Stress preventie begint met zelfkennis, met herijken van sterktes en zwaktes.
Het verschil weten tussen buigen en barsten, tussen aanpassen en rug rechthouden.
Tussen stilstaan als bezinning en stil vallen uit verlamming. De balans herstellen tussen geven en ontvangen en tussen hulpverlenen en hulpvragen.

Gezondheid centraal stellen als stevige basis voor leiderschap…
Je hebt tenslotte maar 1 lichaam, laat het een spiegel van je mentale  emotionele gezondheid zijn. Neem jezelf serieus,  leer de brein & body principes en pas ze toe, stap voor stap. Lukt het niet alleen, we helpen je graag verder, ook als je verwacht dat je het wel alleen zou moeten kunnen.