Stress: ontsnap je of ontspan je?

Stress is een normale angst respons op gevaar.
Je brein hanteert eigen wetten waarlangs het z’n stress respons aanjaagt.

Stress heb je nodig,  anders ben je verloren binnen de uitdagingen die je dagelijks doorstaat. Stress is geen probleem, wel het gebrek aan ontspanning wat stress vervelend tot ziekmakend  maakt op de lange termijn.
Ik vertel niets nieuws en toch vraagt het alertheid-om het verschil te zien tussen echte ontspanning en ontsnapping.
Nu heb je dit verschil zien extra nodig omdat we met zijn allen in onze bewegingsvrijheid zijn beperkt. We leven teveel op elkaars lip en conflicten die voorheen verborgen konden blijven, drijven nu nu naar boven.  Stress die zich niet op een gezonde manier ontlaadt, maait om zich heen of verzuurt je binnenkantje.
Begrijpelijk dat je naar iets zoekt…om hieruit te ontsnappen.
Anders wordt de lock down ook nog een flinke stress lock up.

Ontsnappen of ontspannen

Stress reductie gaat makkelijk samen met minder goede gewoonten, zoals teveel eten, weinig voedzaam, te vet en te suikerijk, roken, teveel alcohol, pilletjes, koffie of energie drankjes, koopdrang en allerlei andere maniertjes om te ontsnappen, omdat je verlangt naar kalmte en lekkere beloning. Als je vindt dat je het echt verdient, verschuif je langzaam van gewenning naar gewoonte naar verslaving.
Deze ontsnapping wordt interne stress, want het drukt op je fysieke balans.
Het geniepige is de gewenning aan die vermoeidheid en kleine klachtjes.
Je ’doet het er mee’ want het is je nieuwe 0 punt.

Verbinding tussen Body & Mind

Zodra je vitaliteit slijt heeft het invloed op :

  • je zin om te sporten of te bewegen
  • beschikbare energie voor je werk of voor het vinden van werk,
  • het onderhouden van contacten,
  • het onderhouden van de materiële zaken,
  • de capaciteit om met onverwachte situaties om te gaan,
  • grenzen stellen,
  • communicatief de juiste toon vinden
  • tijd managen,
  • creativiteit,
  • geduld voor je kinderen,
  • je motivatie om te studeren en/of de ruimte te pakken voor persoonlijke ontwikkeling.

Ken je persoonlijke stressoren

Als je ontsnapping wilt verruilen voor ontspanning is het belangrijk om je stressoren te kennen.
Niet alleen de factoren buiten je, maar je emoties, je gedachten, overtuigingen en je gedrag. Reflecteren en doelen stellen, die je dichterbij een gezonde levensstijl brengen.
Als zijn ze nog zo klein, iedere stap helpt.

Natuurlijk is een stuk taart, een goed glas wijn of een andere guilty pleasure op zijn tijd lekker. Als je er bewust van geniet is dat heerlijk.

Het gaat om de rode draad, wat doe je vaker ontsnappen of ontspannen?
Wil je invloed terug op je beschikbare energie, begin nu alvast met bewegen dat is
een inspanning die direct je stress omzet in nieuwe energie.

Wil je veel meer weten en toepassen?

Gebruik het handige compacte online leerprogramma: 1e hulp bij stress

Kijk op onze online leeromgeving:

Word lid van de community op www.likewiseonline.academy