Maak werk van belonen

Veranderingen in organisaties slagen slechts voor 30% en daarvan is 5% blijvend.
Voor 60% komt dit door het niet mee veranderen van het gedrag.
Verhogen van kennis is jammer genoeg niet afdoende om de verandering te borgen.

Uiteindelijk zijn het de mensen die hun gedrag moeten wijzigen.
En dat vraagt een andere mindset van iedereen die bij de verandering is betrokken.
Meteen goed nieuws want dan valt er een heleboel te winnen.

Als je invloed wilt uitoefenen op gedragsverandering, begin dan met belonen van gewenst gedrag in plaats van je afkeuring ten toon te spreiden.
Maar ja, hoor ik je denken, hoe doe je dat, als je met je handen in je haren kijkt naar iets wat je echt afkeurt? Tegen de tijd dat jij krom trekt van afkeuring,  zijn er veel eerder in het proces stappen overgeslagen.

Begin met resultaten afspreken op gedragsniveau, door goede feed forward afspraken te maken. Neem daar goed de tijd voor en zorg dat het voor iedereen duidelijke afspraken zijn. Benut de feedforward om talent-ontwikkeling en taken te matchen.

Daarna is de sandwich feedback handig, snel, complimenterend en doelgericht.
Hanteer een korte feedback cyclus zonder dat het uren tijd kost. Sterker nog een goede sandwich duurt maar een paar minuutjes. Zo snel dat de vorm niet opvalt, zodra de vorm meer opvalt dan de boodschap, schiet je het doel voorbij.

Gebruik deze drie stappen:

  1. Start met een welgemeend compliment op zichtbaar positief en gewenst gedrag binnen de concrete context.
  2. Vervolgens geef je specifiek feedback op hoe het gedrag nog beter tot zijn recht komt.
  3. Sluit af met een feed-forward gevuld met welk gewenst effect de verbetering zal hebben.

Dopamine

Als je nog niet overtuigd bent, helpt het misschien om te weten dat er op breinniveau echt iets verandert bij degene die een compliment krijgt. Een bevestiging of een aanmoediging is voor je brein een beloningssignaal, het krijgt een dopamine injectie. Dopamine is een geluksstofje. Als dat vaak genoeg geactiveerd wordt, is de kans groot dat het gewenste gedrag herhaald wordt. Feitelijk anker je gewenst gedrag aan beloning en zo creëer je een nieuwe stimulus respons reactie in het brein. Als je het doet met een open hart, een heldere visie en met vertrouwen op ontwikkeling, dan drijft je team op een constante motivatiestroom.
Als je werk maakt van beloning word je razendsnel effectief en wat daar de lol van is?
Je creëert een goede sfeer, resultaten, teamgeest…kortom je creëert waarde!

NLP

NLP houdt zich bezig met de mindset die nodig is voor gedragsverandering. Het leert coachende communicatie en motivatie skills.
Een enorme toolkit gevuld met materiaal om met allerlei verschillende situaties en mensen om te kunnen gaan. Weerstanden overwinnen waar je anders de handdoek in de ring gooit. Het zijn pittig gepeperde soft skills, waarmee je de feitelijke veranderingen implementeert. Iets voor jou?
Kom dan op 6 januari naar de introductie avond, er zijn nog maar een paar stoelen beschikbaar!