Communiceren met 5 NLP tips

‘Goed communiceren is zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten.’

Hoe eerder je dat beseft hoe makkelijker het wordt om met verschillen van inzicht om te gaan, zonder een ander of jezelf te diskwalificeren.
Je ziet gebeurtenissen niet zoals ze zijn maar jouw interpretatie. Dat gaat zo snel dat het onvoorstelbaar is dat iemand het anders ziet.
Het valt je niet kwalijk te nemen, maar als jij communicatie ook ingewikkeld vindt en regelmatig verbaasd bent dat je niet begrepen wordt. Dan is het verstandig om geen ideale communicatie te verwachten en toch je communicatie te optimaliseren. Grappig genoeg word je daardoor juist effectief.

  1. Houd rekening met handicaps
    Je brein interpreteert automatisch, het oordeelt en labelt. Realiseer je dat iedere interpretatie die je klakkeloos voor waar aanneemt en in het gesprek gooit, ruis oplevert. Check je interpretatie of schuif het even aan de kant. De ander heeft dezelfde handicap, dat maakt je milder.
  2.  De scherpe observator
    Scheid je interpretatie van je waarneming.
    Gebruik je zintuigen scherp. Wat zag en hoorde je precies?
  3. De meest flexibele
    Kun je jouw interpretatie bijstellen, heb je alternatieven?
    Hoe kun je zeker weten dat jouw interpretatie waar is?
    Stel dat jouw interpretatie meer over jou zegt dan over de ander hoe makkelijk kun je het dan loslaten?
  4. De nieuwsgierigste
    Wees nieuwsgierig naar het effect van jouw communicatie op een ander. Als je daarvoor open staat krijg je informatie hoe je boodschap overkomt in plaats van hoe jij het bedoelt. Vaak beoordelen we een ander op diens gedrag en ons zelf op onze goede intenties.
    Stel open onderzoekende vragen en vat samen zodat je meteen checkt of je werkelijk met je volle aandacht bij de ander was.
  5. De wijste
    Neem verantwoordelijkheid voor het eindresultaat.
    Zorg dat je weet wat je uit een gesprek wilt halen, wat je doelen zijn.
    Vraag door op welke manier jouw vraag, verzoek of feedback wel aanvaardbaar is voor de ander. Kies voor een ‘win-win’ situatie.

Communiceren als een prof?

In het voorjaar start weer een nieuwe NLP for Business