7 NLP gelukstips

Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen geluk. Is het dan je eigen schuld als je misgrijpt? Geluk is zo simpel dat het bijna gek is dat het zo grillig en glibberig door je handen kan slippen.

Gedrag draait voor 93 % op de automatische piloot, ook al lijkt het van niet. Alles wat je denkt, voelt en doet is een recap van je ervaringen uit het verleden. Zelfs je ideeën over geluk zijn geënt op de culturele waarden van je omgeving. Ideeën over invloed, macht, geld, erkenning, waardering, status, verzameldrift…met 3 bijeffecten:

  • Je bereikt hèt object geluk en je wordt er niet gelukkiger van.
  • Je bereikt hèt object niet en blijft verblind achter het ideale plaatje rennen.
  • Je bereikt hèt wel, hand in hand met de angst om het te verliezen.

Dikke kans dat de automatische piloot belemmerende overtuigingen bewaard heeft:

  • Ben ik goed genoeg.
  • Wat als ik door de mand val, wat zullen ze wel niet van mij denken.
  • Mijn succes is een toevalstreffer.
  • Straks kan ik het niet nog een keer waarmaken.

Geluk kun je ervaren als je leert bijsturen. Een meekijkende  co-piloot richting een persoonlijke invulling. Eentje die balans brengt en de wereld een beetje mooier kleurt. Het is geen kwestie van schuld als geluk voor je uit rent, maar een kwestie van bereik in je bewustzijn. Dat omvat meteen alles wat je leert van tegenslagen, rouw en verdriet.
Zoals Leonard Cohen zingt:
‘There is a little crack in everything, that’s where the light comes in.’

Gebruik de 7 NLP gelukstips

1. Je kunt alleen veranderen waar je bewust van bent

Als je bewust bent van je persoonlijke criteria voor geluk, volg dan je hart.
Je hart gilt niet maar fluistert. Schrijf de criteria uit en maak de balans op. Bepaal je koers en begin met 1 mini stapje.

2.  Verminder stress door meer te slapen

Het blijkt dat je met een half uur extra slaap per nacht, je cortisol spiegel zakt en de kans op hoge bloeddruk daalt. De winst vind je overdag terug in verhoogde creativiteit en vitaliteit.

3. De tijd nemen

Dat klinkt eenvoudig en dat is het ook. De tijd hebben voor belangrijke dingen, blijkt een groot gevoel van vrijheid te veroorzaken. Iedere dag start sowieso met een storm aan dingen die je moet doen. Maak binnen die storm dat ene ding belangrijk en plan het ‘s avonds alvast in, voordat je naar bed gaat.

4. Relativeer je bucket-list

Ga na wat op je bucket-list staat en of je het ooit ècht gaat doen. Evalueer of die activiteiten, echt broodnodig zijn. Als het niet past, profiteer je meteen van de tijdwinst door erop los te schrappen. Wat er over blijft ziet er meteen aantrekkelijk en haalbaar uit.

5. Enter ‘the stress free zone’ met je zintuigen

De tijd vliegt voorbij. Genieten vindt plaats via je zintuigen en die ervaar je het beste in het moment zelf. Daal af en stijg op met je zintuigen, beleef ze in alle kleuren en geuren. Als je met aandacht in je leven staat, creëer je een stress vrije zone. Het geheim van geluk vang je in het moment, in kleine simpele dingen die je ervaart als bijzonder.
Liever nu ontdekken dat het zo werkt, dan achteraf ontdekken dat het niet de grote dingen waren maar juist die kleine dingen.

 6. Erken iedereen die je dagelijks ontmoet

Kijk mensen aan, maak echt contact, glimlach, wees behulpzaam. Je voegt eenvoudige kwaliteit toe aan het alledaagse. Het kost niets en het brengt veel positiviteit op gang.

 7. Volg een NLP opleiding

Een NLP opleiding bereidt voor op een hoger zelfbewustzijn omdat de co-piloot in vaste dienst komt. Geluk krijgt een kleur die je ecologisch toetst. Want als het goed is voor jou en het is niet goed voor een ander- is het op den duur ook niet goed voor jou. Andersom als het niet goed is voor jou en wel goed voor de ander- is het op den duur ook niet meer goed voor die ander.  Zo krijg je een gebalanceerd levensplan die op de korte en lange termijn werkt.

Iets voor jou?
6 januari introductie workshop van 19.30 tot 22.15

De eerste NLP Practitioner voor Business start weer in het voorjaar!