Geweld in communicatie hanteren

Omver geblazen in een gesprek en achteraf het gevoel dat je door een tractor bent overreden? Het laat je ontredderd, boos of gefrustreerd achter. Zo’n gesprek begint grimmig als het start met een eis in plaats van een verzoek. Herken je 1 van de volgende tegen reacties:

  • Neem je positie vanuit een tegen eis?
  • Ga je het gevecht aan?
  • Heb je nog zin of ruimte om te luisteren?
  • Doe je een stap naar achteren en overweeg je hoe je toch aan de eis kunt voldoen?
  • Ben je de interne toets kwijt of het realistisch is wat de ander eist?
  • Zeg je niet meer wat je eigenlijk wilde zeggen?
  • Schiet je in de emotie en reageer je vanuit die emotie?
  • Loopt de spanning op en weet je je geen raad meer?
  • Zie je er tegenop om nog een keer zo’n gesprek aan te gaan?

Een gesprek starten met een eis is een vorm van geweld.
Zeker als van tevoren niet duidelijk is dat er eisen klaar liggen op de vergader tafel. Geweld in communicatie komt vaker voor dan wenselijk en vaker dan je wilt veroorzaken of ondergaan. Het lijkt alsof het je overkomt. Het ontstaat vooral wanneer er hoge belangen spelen of hoge waarden op verlies staan. De toon in een gesprek wordt gedirigeerd door die verliezende waarden. Vaak leeft de ongelukkige veronderstelling dat je een persoonlijke waarde terug wint door er dwang op te zetten. Met een eis als pat stelling win je misschien het gesprek maar het vertrouwen verdwijnt.
Wat zou het een hoop ellende schelen als je het anders kunt doen.
Het boek Geweldloze communicatie van Marshal B. Rozenberg vertelt hoe je door conflictueuze gesprekken navigeert. Een aanrader om te lezen en het sluit naadloos aan bij het communicatie model van NLP.*
Als je dit soort hete vuren kent of de blaren nog op je ziel hebt staan, begin dan met deze 10 ontwapenende stappen.
Als de ander een gesprek start vanuit een eis begin je bij 1.
Als je er net achter komt dat je zelf vaak start met een eis, start dan met stap 6.

In 10 stappen ontwapenen

  1. Herhaal de eis en vertel hoe het je raakt en buig de genoemde eis daarna om in een verzoek.
  2. Vraag welke verwachting oud of nieuw er precies speelt en welke behoefte of waarde daar achter ligt bij de ander.
  3. Vraag naar de oorspronkelijke feitelijke waarneming die geleid hebben tot de verwachting bij 2.
  4. Vraag naar de interpretatie van de feitelijke waarneming en de emotie die speelt bij de ander.
  5. Herhaal de eis bij 1 als in een verzoek en vervolg met jouw versie.
  6. Vertel jouw feitelijke waarneming van het zelfde gegeven.
  7. Geef jouw interpretatie van deze waarneming, inclusief je emotie. Spreek in de ‘ik’- vorm.
  8. Vertel jouw verwachting van het gemeenschappelijke doel.
  9. Eindig met jouw verzoek en zorg dat dit geen eis is.
  10. Rond het gesprek af met een samenvatting en maak feed forward afspraken.

Verwacht niet dat je de 10 stappen meteen goed doet.
De ervaring leert dat ieder gesprek een avontuur is. Je kunt het wel voorbereiden en toch is het niet volledig voorspelbaar. Ontwapenend communiceren is jezelf uitdagen om met verschillen van inzicht om te gaan. Soms is het een glibberige weg met onverwachte bochten, afgronden en hellingen.
Toeval of niet, terwijl ik dit schrijf  lees ik een quote van Dr. Joe Dispenza:
‘To become a master of our thoughts and emotions, like the Phoenix, we need to be able to sit in the discomfort of the fire. Sitting in the fire is both the process and the initiation.’

Alvast NLP zelf meemaken?

Dat kan met de NLP mini coach-avond. 

Deze avond geven we op 4 september nog 1 keertje  gratis.
De waarde inclusief de persoonlijkheidstest + coaching is normaal  € 217,80 per per persoon. Dus pak je kans en schrijf je snel in of mail met jose@likewiseacademy.nl.

Nieuw NLP seizoen

In september start de NLP for Business verkort van 3 maal 3 dagen met een online zelfstudie pakket. In oktober start de NLP practitioner van 18 dagen.

*Het NLP communicatie model is een proces model. Het geeft schematisch weer hoe een specifieke externe waarneming een interpretatie wordt via je waardensysteem. Hoe het emoties opwekt en hoe dit je gedrag en keuzes beïnvloedt.